Успіх

Як влаштувати мозковий штурм?

Ви напевно чули про такий метод вироблення рішення як мозковий штурм. Учасники штурму (“штурмовики”) посилено креативлять, накидають ідеї на задану тему і в підсумку видають щось геніальне. Супер-слоган або бізнес-ідею або ще щось видатне.

В теорії виглядає цікаво і весело. Але на практиці, ви напевно стикалися з тим, що спроба організувати штурм закінчується двома-трьома кволими идейками, з яких і вибрати-то нічого. І здається, це нормально, це ж креатив, залежить від натхнення, а значить, цілком може й не піти. Почасти це вірно, але лише частково. Насправді у цієї форми креативу є свої правила.

У штурму є кілька послідовних етапів, які не можна змішувати. Більш того, між етапами має сенс робити смислові паузи, щоб перейти на нову функцію, відведену кожному з етапів.

Етап № 0: підготовка

Дуже важливий етап. Підготувати треба не тільки самого себе, розкривши свідомість і налаштувавшись на творчий лад. Підготувати треба:

а) Порядку. Це умовно ті запитання, на які ми шукаємо відповіді. Це важливо зробити, щоб не відволікатися в ході штурму і не згадувати. Для наочності основне питання штурму можна написати великими літерами на дошці або фліпчарті де завгодно на видному всім учасникам місці.

б) Регламент. Дедлайн? Тривалість кожного етапу? Максимальна і мінімальна кількість учасників та ін. Тут підходи можуть бути різні. У різних команд різні мотивації: когось рамки бентежать, когось стимулюють. У будь-якому випадку ці правила (або їх відсутність) треба визначити заздалегідь.

в) «Поле битви». Це господарський питання, на який ні в якому разі не можна відволікатися в процесі штурму. Вам треба обміркувати форму запису нових ідей і підготувати для цієї бази всі ресурси: якщо вирішили писати від руки, приготуйте папір і ручки; якщо в електронному вигляді, то принесіть з собою заряджений ноутбук і озаботьтесь можливістю підключення до мережі, якщо процес затягнеться.

Етап № 1: ГЕНЕРАЦІЯ ІДЕЙ

Два важливих правила цього етапу:

1)Максимум ідей (“Я ХОЧУ ВІД ТЕБЕ ІДЕЙ! “)

Пишемо все, що приходить в голову. Це може бути як гра в асоціації. Розум повинен бути одночасно і в тонусі, і в стані польоту.

Подумайте над таким моментом. Те, що ви придумуєте, буде оцінюватися іншими людьми. Але ці інші люди по суті такі ж, як ви. У них може спрацювати той самий асоціативний ряд, може зіграти те ж саме спогад, що у вас (якщо ви, наприклад, жили в один час, і пам’ятайте назви жуйок, які були тоді в ходу, і обіграєте ці назви або старі рекламні слогани).

Самі дивакуваті асоціації та ідеї можуть потім вистрілити несподіваним чином. У вас повинно набратися таку кількість ідей, щоб як мінімум було з чого вибирати. Тому всі ідеї – на стіл!

2) Мінімум критики (трохи менше, ніж 0)

Часто під час штурмів звучить таке: «та ні, це маячня»/«це сюди не підійде» і т. д. Впевнений, що безліч свіжих ідей поховано саме цими фразами. Креативний підхід деколи і полягає в тому, щоб поєднати непоєднуване, пожартувати, похуліганити, зробити те, що «сюди не підійде».

Це не означає, що треба хапатися за будь-яке порушення логіки і за будь-яку розбіжність як за перлину креативу, зовсім не так. Але не виключено, що саме ці на перший погляд дивні ідеї вистрілять краще всіх.

Тому на цій стадії включаємо творця і відключаємо критика, йому ми дамо слово трохи пізніше.

Етап № 2: ПЕРЕВІРКА (LONG-LIST)

На цьому етапі ми відкладаємо ручки і клавіатури і підсумовуємо всі ідеї, які були висунуті. Довгий список або long list формується шляхом відсівання ідей за наступними критеріями:

1) Нерелевантність. По зрілому міркуванні може з’ясуватися, що частина ідей, хоч і гарні, але не відносяться безпосередньо до заданої теми. Збережіть їх на потім, але не відволікайтеся на них зараз.

2) Повтори. Звідки беруться повтори? Деякі ідеї можуть бути висловлені різними словами і спершу здатися учасникам штурму різними ідеями. В інших випадках ідея може повторювати те, що вже було придумано раніше, іншими людьми, таким чином ідея відразу втратить оригінальність.

Оскільки на цій стадії ми відключаємо творця і вмикаємо критика, він повинен відзначати всі такі повторення і усувати їх.

3) Порушення. Там де є правила, там можливі порушення. Відповідно, і типи порушень поділяються в залежності від тих правил, які були порушені. Отже, можливі порушення: – закону, моралі й етики, логіки і сенсу політики компанії та інші. Всі ці порушення можуть бути допущені в процесі генерації ідей, але не мають пройти далі, тому що якою б цікавою не була ідея, допущене в ній порушення стане бомбою уповільненої дії, яка рано чи пізно цю ідею поховає: порушення буде знайдено, і ідея забракована.

Етап № 3: ВИБІР і ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ (SHORT-LIST)

Склавши Long list з набору ідей і рішень, які: релевантні, оригінальні, легальні, логічні, нікого не ображають і нічого не порушують, ми готові формувати короткий список (short list).

Шорт-лист може бути як списком всіх ідей-фіналістів, кожна з яких буде застосована, так і максимально коротким списком, з якого ви або ваші керівники будуть вибирати переможця. Так чи інакше це все вже варіанти норми, які підбираються виходячи з контексту задачі.

В цьому останньому виборі команди можуть керуватися як об’єктивними критеріями, наприклад: вартість рішення, термін реалізації, інші кількісні показники; так і суб’єктивними критеріями (не менш важливі): ступінь досягнення початкової мети мозкового штурму, ступінь оригінальності, складність реалізації і навіть такий критерій, як смакові уподобання учасників.