Успіх

Асоціативне мислення або розвиваємо креативність

Знову звернемося до улюбленої нами теми soft skills. Втім, улюблена вона не тільки нами, але і digital-ком’юніті, в числі якого і замовники, і фахівці. Всі вони очікують продуктивної спільної роботи з гнучкими, а іноді і інноваційними, підходами до вирішення робочих завдань. Тут і вступає в гру такий soft skill, як креативність, сьогодні притаманна не тільки працівникам творчих професій. Ця якість відрізняє топових фахівців будь-індустрії, дозволяючи масштабувати як бізнес, так і кар’єрні перспективи.

Всупереч загальній думці, креативність – не вроджена здатність, а навик, який можна і потрібно тренувати. Як це зробити? Варто почати з асоціативного мислення.

Що таке асоціативне мислення?

Це розумовий процес, при якому ми пов’язуємо поняття, явища або об’єкти, аналізуючи їх подібності і контекст, в якому вони відображені. Щоб використовувати пережитий досвід для вирішення нових завдань, наш мозок з допомогою асоціацій створює своєрідну «мережа» знань, яка дозволяє нам швидко і ефективно обробляти інформацію і впроваджувати нові методи в робочий рутину.

При цьому асоціативне мислення – це складна аналітична робота для нашого мозку. Інформація, отримана у вигляді асоціацій або сенсорних сигналів, активізує нейронні зв’язки, щоб знайти збіги з інформацією, що збереглася в нашій пам’яті.

І ось, фантазії вже не здаються марною тратою часу, так як дозволяють вашому інтелекту залишатися в тонусі.

Навіщо потрібно асоціативне мислення?

Воно допомагає людині не тільки в роботі, але і в житті: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки і вирішувати завдання творчим шляхом на основі вже наявних знань. З його допомогою легше генерувати нові ідеї, знаходити нетривіальні рішення і, як наслідок, розвивати креативність.

Використовуючи асоціації, ви розширюєте своє мислення – вони дозволяють поглянути на подію або предмет під іншим кутом, з незвичною для вас точки зору. Крім того, воно сприяє розвитку пам’яті та збільшення загальної ерудиції, так як процес адаптації в нових обставинах і орієнтації в ще не вивченої тематики значно скорочується.

Як його розвивати?

Асоціативне мислення ми використовуємо щодня протягом усього життя, наприклад, коли чуємо знайомі пісні, пов’язані з юнацьким періодом нашого життя, або запах парфумів, якими користувалася настирлива колега по роботі. Зауважте, наскільки яскраві спогади виникають у нашій свідомості.

Невипадково ми охарактеризували сприйняту нами інформацію як сенсорні сигнали, тому що саме відчуття і чутливі реакції нашого організму залишають найбільш чіткий слід у нашій пам’яті. Тому найбільш ефективною підготовкою до розвитку асоціативного мислення буде отримання різноманітного інтелектуального і сенсорного досвіду в різних форматах – капіталу асоціацій, що гарантує природне підвищення креативності.

Також допоможуть вправи, завдяки яким ми можемо коригувати поведінку нашого мозку, примушуючи його діяти по-новому, поки це не стане для нього звичною механікою.

  1. Візьміть 1 слово і придумайте до нього словесну асоціацію. Повторюйте цю дію по ланцюжку, поки вона не перерветься.
  2. Тепер візьміть 3 слова. Підберіть асоціацію, що відноситься до всієї групи. Повторюйте, поки виходить.
  3. Візьміть 1 слово і підберіть незвичайну асоціацію – ту, що, на перший погляд, не має до нього ніякого відношення. Поясніть, чому вони співвідносяться.
  4. Виділіть у своєму свідомості групу знайомих людей. Подумайте, якою піснею би ви описали кожного з них? З якими запахами ви їх співвідносьте? При бажанні, ви можете придумати власні критерії, які вам ближче – наприклад, страву або модель машини.
  5. Проведіть мозковий штурм: випишіть слова, які приходять вам в голову. Бажано, щоб спочатку вони не були пов’язані один з одним. Якими поняттями можна описати цілу групу? А тепер зв’яжіть їх асоціаціями між собою. Повинна вийти ланцюжок, яка, можливо, замкнеться в кільцеву композицію.

Обов’язково тренуйте своє креативне мислення практично щодня і вже через пару тижнів ви побачите результат.

Будемо раді вашій зворотного зв’язку, лайкам та передплати наі наш.